3 TIPS BIJ CONCENTRATIEPROBLEMEN

“Ik wil wel, maar het lukt niet om me te concentreren”

Dit is een veelgehoorde klacht onder studenten. Je zit er klaar voor: je boek op tafel, notitieblok, pen en markeerstift in de aanslag, maar steeds als je probeert iets te lezen dwalen je gedachten af. Halverwege de pagina heb je geen idee meer wat er bovenaan de bladzijde geschreven stond.
 

Vanwaar die non-focus?

Concentratieproblemen kunnen verschillende oorzaken hebben. Soms zijn ze een teken van onvoldoende motivatie voor de taak die je te doen staat, of juist een teken dat je even genoeg gestudeerd hebt en een (half) dagje pauze moet nemen. Ook kan het zijn dat je omgeving te veel prikkels bevat, waardoor je afgeleid wordt. Denk daarbij aan storende geluiden van buren of huisgenoten, maar ook aan de grote hoeveelheid online informatie die je dagelijks op je afgevuurd krijgt en die tijd en ruimte inneemt in je dag en in je hoofd.
 

Wanneer motivatie, vermoeidheid of overprikkeling niet het de oorzaak zijn, wijzen concentratieproblemen vaak op de aanwezigheid van een emotioneel conflict dat om aandacht vraagt. Je geest geeft dat probleem als het ware ‘voorrang’ op de uit te voeren taak en het grootste deel van je mentale energie gaat daaraan op. Dit neemt vaak de vorm aan van wel achter je boek of laptop plaatsnemen, maar steeds nog even iets anders gaan doen, zoals de planten water geven, je bureau opruimen, de was ophangen, etc. Zo’n emotioneel conflict kan te maken hebben met iets wat op dat moment speelt in je (privé)leven, maar ook met onderliggende studieproblemen als perfectionisme, uitstelgedrag en faalangst.

Lui of juist overbelast?

Studenten met concentratieproblemen van dit soort balen vaak van zichzelf, omdat ze zichzelf de schuld geven van het feit dat het ze niet lukt aan hun studietaken te werken. Ze zien zichzelf – meestal ten onrechte – als lui of ongedisciplineerd. In veel gevallen is het echter zo dat als het emotionele probleem aangepakt en opgelost wordt, de concentratieproblemen daarmee ook verdwijnen.
 Het was eenvoudigweg te druk in je hoofd.

Tips bij concentratieproblemen:

1. Voorkom afleiding als je studeert

Zet je telefoon op ‘maanstand’, zorg dat je laptop geen meldingen geeft bij nieuwe e-mails en studeer op een rustige plek, waar je je prettig voelt. Beperk je sociale mediaconsumptie tot een minimum of doe zelfs aan tijdelijke ‘geheelonthouding’.

2. Onderzoek je volle hoofd

Als vermoeidheid, motivatie of afleiding niet het probleem zijn, probeer dan bij jezelf na te gaan wat het is dat (onbewust) ‘ruimte’ inneemt in je hoofd en waardoor studeren niet lukt. Wat speelt er op dit moment? Maak je je ergens zorgen over? Is er iemand met wie je dit zou kunnen bespreken? Helpt het om het op te schrijven/van je af te schrijven?
 

3. Maak het makkelijk om te beginnen

Begin met iets wat je leuk vindt om te doen, eenmaal bezig is het makkelijker om in een flow te komen en lekker gefocust door te gaan.